Efter beskedet....

Kommentera
Så kom beskedet. Det var dags att få den slutgiltiga domen. Hittills hade jag bemött alla eventuella besked med ganska stor nonchalans - ungefär som att det inte handlade om mig. Man slår ifrån sig obehagliga besked, helt enkelt. Men så satt vi där. En massa löst prat om hur sommaren hade varit. För vår del infann sig aldrig någon sommar eller semester. Det blev bara en avgrund med ångest och oroliga tankar. Det slog mig hur mycket vi strävar efter dessa futtiga veckor av ledighet och hur tomt det blev när vi inte fick uppleva dem i år. 
 
Beskedet lät dröja sig. Men så tillslut fick vi veta allt det där som föregående bild visade. Det fanns cancertumörer i mig. Elaka och djävliga. Snabbväxande. Men så små. Tack gode gud för mammografin. 
 
Läkarteamet enades om att jag skulle få slippa cytostatika - endast strålbehandling ligger nu på min lott. Ett bra besked - ja, fy fan. Cancern är utrotad i ett tidigt stadium. <3