Tips inför operation!

Kommentera
Mailade idag en tjej jag fått kontakt med via Facebook-gruppen Unga kvinnor med bröstcancer. Hon ska nu göra sin operation och jag känner sådan glädje. För hennes skull. Att ta revansch och ta tillbaka det som gått förlorat. Eller iallafall en del av det, vissa saker går aldrig att återfå. Att aldrig fått höra orden "du har cancer" är en av sakerna som saknas oss. Känslan efter beskedet. Alla tankar. Gnagandet och molandet. Känslan av maktlöshet - jag kan ingenting göra...

Hur som, jag mailade henne mina tips inför operation och jag kan likaväl dela med mig av dem här. Listan får gärna utökas med andra tips.

Here goes;

1. En extra låååång sladd till mobilladdaren. Du kommer vara orörlig de första dygnen och då är det skönt att inte behöva kräla längs golvet för att ladda telefon/ipad.. går att köpa hos alla teknikföretag.

2. Våtservetter/tvättlappar. Du får inte duscha på 5-6 dagar. Jag tyckte det var skönt att kunna fräscha upp mig lite på ett smidigt vis.

3. Du behöver mjuka bygellösa toppar. Du får en från sjukhuset men när du har ledsnat på den kan jag tipsa dig om dessa i olika färger.

https://www.kappahl.com/sv-se/dam/bh/seamfree-bygellos-bh/125617


4. Du får en gördel hem men det är skönt att ha en i utbyte. Beställ hem en extra när du kommer hem.

https://nordicare.se/se/webbshop/plastik/gordlar-efter-operation

5. Stödstrumpor. Japp, de är dina vänner den närmaste tiden. Jag köpte ett par lite roligare än dem man får via landstinget här http://www.vardvaskan.se/54-stodstrumpor

6. Du behöver något att fördriva tiden med. En skrivbok för dina tankar, Sudoku, målarböcker för vuxna, ljudboksprenumeration... vad som helst som slår ihjäl en timme eller två. Det blir långtråkigt på sjukhuset.

7. TÅLAMOD. Och så lite mer tålamod. Det känns tufft första veckan men det lättar. Du kommer vara ganska orörlig men ge dig inte. Upp och gå!

8. Vad fin du kommer bli! <3 Lita på att du är i goda händer. Vila. Du behöver tid till att läka. Och gå inte ut för hårt med jobb efter sjukskrivningen...

Kram. <3