Inskrivningen...

En kommentar
Det blev några timmars sittning på Ackis idag - dags för inskrivning. I väntrummet läste maken och jag i lokaltidningen att Ackis hade stora problem med sitt journalsystem. Det framgick på något sätt - vi fick komma in efter 40 minuter och träffa en narkosläkare. Han såg lika frågande ut som vi över att han var "first in line" att informera mig om sin del av ingreppet. Han var en cool en och skrämde inte upp mig nämnvärt.

Nästa person att besöka mig var en fysioterapeut (läs sjukgymnast). Av henne fick jag en andningsventil! Och så fick jag träning på recept - alltid något. Andningsventilen ska för övrigt användas 3*10 inandningar. VARJE TIMME. Och just ja, det ska vickas på tårna också.

Sen kom läkarna på löpande band. En sjuksyrra kom därefter och tanken var nog att hon skulle varit först att ta emot mig. Snacka om gullig tjej(kvinna). Det visade sig att hon hade varit sjuksköterskeelev hos min syrra för några år sedan. A small world med tanke på att jag och syster bor dryga 83 mil ifrån varandra. Kul ändå. Hon gav mig en mer realistisk förväntansbild av vad som komma skall. Inte på ett skrämmande vis, bara sakligt. Och så poängterade hon vikten av det där som jag har lite svårt för - att be om smärtlindring så snart jag känner av något. Jag brukar bita ihop och för det mesta går det bra. Denna operation kan dock bjuda på lite mer än bita-ihop-ont. Har jag förstått. Nu. Men det fixar jag såklart.

Sen var det ytterligare en läkare (kirurg) och sist men absolut inte minst självaste överläkaren på plastikkirurgen. En kvinna i min ålder som osade kompetens. Det var helt tydligt vem som var högst upp i hierarkin bland de läkare hon hade med sig. En svensk variant av Dr Bailey från Greys Anatomy. Höll på att säga "vad fräääänt" flera gånger. Hon gick hur som helst loss med tuschpennan över min kropp - just nu ser jag ut som en bilbana över bålen.

På söndag kväll blir jag inlagd - operationen drar igång måndag morgon.

Det är nu det gäller. Faktiskt taggad! Fast taggad med viss respekt över vad som komma skall.

Over & Out.
 
1 Syster:

skriven

Så roligt att få höra om gamla elever, att det går bra för dom.