Oktober - den rosa månaden...

Kommentera
Jag blir faktiskt ledsen på alla ANTI-rosamånadkampanjer! Jag förstår logiken med kritiken men samtidigt mår jag illa av alla "goda råd" som följer. Exempelvis förespråkarna till "ät inte socker eller skräpmat i en månad i stället" för det skulle minsann göra susen för er alla som inte drabbats... Oh, synd att jag missade det och orsakade min egen diagnos. *BIG FAIL*
Tänk om jag hade gjort annorlunda - ätit mindre rostat bröd, potatis, chips, micropopcorn, mjöl, grillad mat, salt, röda grönsaker, godis och druckit mindre alkohol, mjölkprodukter, läsk och saft... då hade jag sluppit? Kanske, kanske inte.
Bröstcancer är inte ett nytt fenomen - den har funnits innan "skräpmaten" etc. Tror inte min farmor med systrar var särskilt ohälsosamma på den tiden det begav sig för dem.
För mig som drabbad känns det helt okej att butikerna kör en rosa månad för "min sjukdom" och därför köper jag ibland en påse "rosa morötter". Inte för att de är rosa, utan för att jag behöver just morötter och det inte skadar att 10 kr går till forskning. Eller nåt.
Härja vidare bäst ni vill men jag tycker att all uppmärksamhet kring bröstcancer, mammografi och annat som hör där till är positiv.
Ni andra kan fortsätta att undvika allt ohälsosamt och må gudarna vara på er sida så att ni inte åker på en skopa av ohälsosam bröstcancer. <3 K